maandag 28 juli 2014

Gastouder zijn..... leuk!

Dit is een onderwerp waar ik het geloof ik nog niet echt over gehad heb. Ik ben de afgelopen drie maanden gastouder geweest van 2 hele leuke jongens (2 en 4 jaar). Zij hadden oppas nodig omdat hun vaste oppas met zwangerschapsverlof was.



Misschien vraag jij je wel af hoe ik erbij kwam om gastouder te worden? Nou ik zou zeggen, de appel valt niet ver van de boom. Mijn moeder is al jaren gastouder en daar heb ik ook nog een paar jaar van meegemaakt toen ik nog thuis woonde. Dit vond ik toen al erg leuk, maar ik werkte nog gewoon fulltime en had er verder nog geen tijd voor. Nu Devi geboren is, is het wel erg prettig om heerlijk thuis bij hem te kunnen zijn. Gastouder worden is dan een goede optie.
Je kunt niet zomaar gastouder worden, je hebt hier in ieder geval een niveau 2 diploma in de zorg voor nodig en een kinder-EHBO diploma. Je huis wordt ook helemaal gekeurd of het wel veilig is. Het is dus niet zo dat iedereen maar even gastouder kan worden. Ook wordt je in een register ingeschreven zodat iedereen kan zien dat je ook officieel gastouder bent.
Nadat ik alle stappen doorlopen had om ook echt gastouder te kunnen worden, was het tijd om naar oppaskindjes opzoek te gaan. Ik heb me bij een gastouderbureau ingeschreven en redelijk snel werd ik gekoppeld aan deze twee jongens die tijdelijk opvang nodig hadden. Het leek mij wel een goed idee om eerst maar eens met tijdelijke opvang te beginnen, je weet maar nooit of je het wel echt leuk vind. Nou dit is dus wel goed uitgepakt!
Devi vond het ook helemaal super, hij heeft veel van de jongens geleerd. De jongens zelf vonden Devi ook leuk om mee te spelen ook al was hij nog wel wat jong om echt mee te spelen.

Nu ben ik weer opzoek naar één of twee nieuwe oppaskindjes, dus als je iemand kent hier in Harderwijk die oppas nodig heeft, laat het me weten!

Is iemand van jullie ook gastouder? Heb je nog leuke tips of adviezen?

Liefs Alieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten