dinsdag 11 maart 2014

Leven zonder suiker?

Sinds ik zwanger was van Devi ben ik mij steeds meer bezig gaan houden met gezonde voeding. Nog niet zo heel lang geleden ben ik er achter gekomen dat suiker niet alleen slecht voor ons is, zoals de meeste mensen wel weten, maar het is giftig voor ons lichaam. Dit gaat dan om de geraffineerde suiker, de suiker die je gewoon in de supermarkt koopt.
De suiker is zo bewerkt dat er geen vitaminen en mineralen meer in zitten die nodig zijn om de suiker te kunnen verwerken. Je lichaam neemt dus de nodige vitaminen en mineralen uit je lichaam om de suiker af te kunnen breken, hierdoor loop je dus een vitamine tekort op. Maar vervolgens herkent je lever deze suiker niet, omdat het helemaal bewerkt is, en daar doet het zijn werk als vergif. Je merkt hier zelf niks van!
Dit is wel heel kort uitgelegd, er is nog veel meer info over te vinden op het internet als je even googled.

De suiker die ik nog wel eet is o.a. kokosbloesemsuiker, oerzoet, agavesiroop, honing e.d. Het smaakt echt anders dan onze gewone suiker, maar voor mijn lichaam is het veel beter en je bent er ook zo aan gewend.

Maar weet je ik vind het zo moeilijk om geen 'gewone' suiker meer te eten. Het zit namelijk in (bijna) alles, zelfs vleeswaren voor op je brood en ook in je brood trouwens.
De enige manier om geen verkeerde suiker meer binnen te krijgen is alles zelf maken of in speciale winkels te kopen.
Ik heb al wel naar recepten gezocht en ook wel gevonden, maar de ingrediënten die daar voor nodig zijn ken ik meestal nog niet. Ik ben wel druk om hier meer over te weten te komen en zodoende leer ik steeds meer.
Binnenkort zal ik een recept op mijn blog zetten voor heerlijke koekjes. Als je daar benieuwd naar bent hou dan mijn blog in de gaten of wordt een volger :)

Ik wil graag mijn reis op weg naar een suikervrij leven met jullie delen en misschien hebben jullie nog wel hele goede tips voor mij!
Als je vragen hebt hoor ik dit ook graag, misschien kan ik jou dan weer helpen :)
Laat me weten wat je graag wilt weten en dan kan ik het er in een volgende blog over hebben.

Op dit moment eet ik nog niet helemaal suikervrij, maar toch ben ik ineens 1,5 kilo kwijt. Geen idee of dat hiermee te maken heeft, ik hou het in de gaten en laat het weten voor degenen die daarin geïnteresseerd zijn.

Liefs Alieke

1 opmerking:

  1. Hey Alieke,

    Wat goed zeg! Maar het is wel lastig hoor zonder suiker eten. Ik heb het diverse keren geprobeerd. Gewoon een gezonde levensstijl met zo nu en dan suiker vind ik het beste werken. Maar ik ben heel benieuwd hoe jij hier mee om zult gaan. Ik ga het op de voet volgen!

    BeantwoordenVerwijderen