maandag 11 augustus 2014

Recept pindakaas/chocolade koekjes

Deze keer weer eens een recept. Helaas kan ik niet het echte recept publiceren omdat het uit een kookboek komt, maar om jullie een idee te geven wil ik hier toch graag een artikel over schrijven.
Uit het kookboek Goed zoet!, van Nanne Hogeland, heb ik nu een aantal recepten gemaakt, waaronder de verjaardagstaart voor Devi, en het bevalt super goed. Dit boek is op gebouwd uit 3 delen. In het eerste deel bak je alleen zonder geraffineerde suiker, in het tweede deel bak je ook zonder tarwe(meel) en het derde deel is helemaal gluten- en lactosevrij. Zo kun je langzaam aan de switch maken naar een gezondere levensstijl.
Ook wordt in het boek alle suikervervangers en hun voor- en nadelen besproken, er staan een aantal recepten in voor tussendoortjes en traktaties en ook staan er een aantal gezonde drankjes in die je kunt maken. Een heel fijn boek waar je alle nodige informatie in kunt vinden.

Ik heb al eens eerder recepten van internet geprobeerd die zonder geraffineerde suiker en tarwe waren, maar dat ging nog al eens mis. De recepten die ik uit Goed Zoet! heb gemaakt zijn nog altijd prima gelukt.
Ik heb deze keer de pindakaas/chocolade koekjes gemaakt en ze zijn heerlijk, ook al houd ik helemaal niet van pindakaas :)
Hieronder zie je alle ingrediënten die je nodig hebt voor de koekjes. Ik heb als suikervervanger voor palmsuiker gekozen en als meel heb ik speltmeel gebruikt. De chocolade is 85% cacao en is van Vivani.
 
Zo ziet het deeg er uit nadat je er koekjes van gevormd hebt. Het is best wel plakkerig, maar niet te erg.

 
De meest linkse bakplaat heeft de koekjes die al klaar zijn en de rechtse bakplaat heeft de koekjes die nog moeten. Ik heb in totaal 12 koeken gemaakt. Ze worden echt groot dan dus je kunt er ook gerust 24 kleine koekjes van maken. 

 
Dit zijn de uiteindelijke koeken geworden. Ze smaken heerlijk zelfs Devi smult er heerlijk van. Ze zijn niet echt knapperig maar juist nog lekker smeuïg. Als je ze knapperig wilt zullen ze misschien wat langer in de oven moeten. 



Mocht je nu ook graag willen gaan bakken zonder geraffineerde suiker, tarwe, gluten en lactose dan is dit boek echt een aanrader!
Je kunt het boek via deze link bestellen.

Wat is jouw favoriete verwennerij om te bakken?

Liefs Alieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten