donderdag 28 maart 2013

Zwangerschapscursus

Vandaag een artikel over zwangerschapsgym.
Tot nu toe heb ik één les gehad, afgelopen dinsdag ging niet door omdat de lerares ziek was.
Ik heb gekozen voor de zwangerschapscursus 'Gezond en fit zwanger' van Icare.
In de eerste les hebben we een voorstel ronde gehad en iedereen kon aangeven wat ze van de cursus verwachten. Daarna gingen we wat oefeningen doen, sommige zijn nog best zwaar. We kregen allemaal een matje waar we op konden zitten en liggen.
De meeste van deze oefeningen had ik al via de fysio gekregen omdat ik de laatste tijd best veel last van mijn bekken heb. Dus die kon ik al wat makkelijker uitvoeren.
Ik ben heel benieuwd naar de volgende lessen en wat ik daar allemaal ga leren.

Er zijn tegenwoordig heel veel soorten zwangerschapscursussen waar je uit kunt kiezen. Ik zal er hier een paar op een rijtje zetten.
Zwangerschapsyoga
Het lijkt op zwangerschapsgym, maar dan met een spirituele invalshoek. Yoga is een manier om harmonie te brengen in geest en lichaam. Je doet het voor jezelf.
Zwangerschapsyoga doe je met een groep zwangere vrouwen. De lessen worden gegeven door een yogadocent, die daarvoor speciaal is opgeleid. Je zit met de groep in een ruimte bij elkaar. Iedereen heeft een matje om oefeningen op te doen. Soms maakt de docent gebruik van muziek. Een les bestaat meestal uit verschillende oefeningen die je zittend, liggend of staand doet. Alles gaat in een heel rustig tempo, met aandacht voor je ademhaling. Meestal bestaat een cursus uit een paar lessen, die samen één geheel vormen.

Haptonomie
Je vogt dit samen met je partner en ook vooral vóór je partner omdat hij de baby niet, zoals jij, de hele dag voelt. Je bereid je tijdens de sessies samen met je partner voor op de bevalling en jullie nieuwe relatie na de geboorte van jullie kind.
Je oefent geen puftechnieken, maar leert wel tijdens de pijn van de weeën bij jezelf en je baby te blijven. Je partner leert hoe hij je tijdens de weeën kan steunen. Zwangerschapsbegeleiding bij een haptonoom bestaat meestal uit 6 sessies, 5 vóór en 1 na de bevalling.
Meestal is de begeleiding individueel en dus niet in groepsverband. De eerste afspraak bij de haptonoom is al als je rond de 20 weken zwanger bent.

Samen bevallen
In deze cursus is er ook steeds aandacht voor de ondersteunende rol van je partner, zodat ook hij betrokken wordt bij de bevalling. De cursus wordt meestal bij de cursusleider thuis gegeven.
Per cursus zijn er maximaal 6 stellen. Negen weken lang kom je elke week 2 uur bij elkaar. Na de bevalling kom je nog 1 keer samen om elkaars baby's te bewonderen en bevallingsverhalen uit te wisselen.
De cursus bestaat uit de volgende onderwerpen:
- ademhalingstechnieken
- ontspanningsoefeningen
- massage
- perstechniek
- anatomie; wat verandert er in je lichaam als je zwanger bent
- pijn tijden de bevalling; wat is pijn en hoe ga je er mee om?
- begin van de bevalling; wat zijn weeën
- ontsluitingsfase
- persfase en de geboorte van je kindje en de placenta
- eerste contact met je kindje
- complicaties tijdens de bevalling
- borst- en flesvoeding
- kraamtijd

Zwangerschapszwemmen
Hierbij ga je lekker elke week een uurtje zwemmen met andere zwangere vrouwen.

Oefentherapie Mensendieck en Cesar
Bij deze cursus ligt de nadruk op je houding en manier van bewegen tijdens de zwangerschap en straks tijdens de bevalling. Je krijgt les in concentratie-, ademhalings- en ontspanningsoefeningen. De cursus bestaat meestal uit 10 lessen, waarvan er ook een paar na de bevalling zijn. Je partner mag meestal één keer mee.

En zo zullen er nog een aantal zijn. Je moet een cursus kiezen waarvan je denkt dat het bij je past.

En ik wil nog een leuke tip met jullie delen. Deze tip kwam ik op youtube tegen en ondertussen heb ik het zelf geprobeerd en het werkt heerlijk.
Je kunt namelijk erg makkelijk zelf een 'massageapparaat' maken. Hiervoor heb je 2 tennisballen en een 'been' van een panty nodig.
Vanaf de teen neem je ongeveer 5 cm en dan leg je een knoop in de panty. Laat dan een tennisbal tot op die knoop naar binnen en leg boven de tennisbal weer een knoop. Dan laat je een stukje van ongeveer 8 cm en leg je weer een knoop in de panty. De volgende bal kan naar binnen en boven de bal leg je weer een knoop.
Dan laat je weer een stukje van ongeveer 8 cm op en dan knoop je de uiteinden aan elkaar. En voila, je hebt een eigenhandig gemaakt 'massageapparaat'.



Lekker voor nu ik zwanger ben en schijnbaar ook voor als je weeën hebt (maar daar heb ik nog geen ervaring mee) en natuurlijk ook voor de rest van de tijd.

Hebben jullie nog andere tips of adviezen, dan hoor ik ze graag!

Liefs Alieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten